den 17 mars 2005

För 4 år sedan så så var jag nyopererad. På morgonen rullades jag in i operationssalen och några timmar senare var jag några centimeter längre och ryggen betydligt rakare! Jag har nämnligen blivit opererad för skolios. För er som inte vet vad det är så är det när ryggraden nästan ser ut som ett S eller så kan man säga att den inte är helt rak. För att det är många som har skolios men alla har inte lika svår eller vad man ska säga. Min växte och växte så jag fick börja med att ha korsett i ett år men den hjälpte tyvärr inte. Men jag slarvade också med den för att det var verkligen min västa fiende. Så jag fick en operationstid där dom la ett snitt från magen diagonalt upp till ryggen. Sedan såga man av ett revben för att komma åt och sen satte man stag i min tyggrad som rätar upp min rygg. Också har man tömt diskar imellan kotorna. Jag klarade operationen bra men det var tiden efter som var värst. Man måste verkligen vara stark för att klara av det. Det gäller att inte vara mesig för att det är tufft! Efter bara 2 dagar eller nått så ska man träna på att börja gå igen. Usch när jag skriver detta kommer alla minnen tillbax och ögonen fylls. Och sen var det slangar överallt och jag hade egen dosering av medicin som jag hade genom dropp. Hade jag ont var det bara till att trycka på knappen. Jag kan säga att jag var typ nerdrogad från och till några dagar. Man lukta illa, kan fortfarande känna doften och tvålen jag använde när jag skulle tvätta mig. Ibland kan jag få flash backs av när vi haft den här hemma någon gång.. Och sen den äckliga sjukhusmaten.. Mamma fick tvinga i mig maten & jag var inte ens hungrig. Usch så jobbigt det var. Efter en vecka på sjukhus så var det hem igen och ligga framför tvn och kvida i några veckor. Var typ ledig från skolan i 6 veckor men det var inga problem. Skönt att jag gick på en liten skola då. 
Från då till nu så mår jag riktigt bra! Har ont i ryggen ibland men det är inte var dag. Det ända som kan påminna en är det jätte långa ärret. Jag har ju vant mig av vid det så jag ser det typ inte så mycket nu mer när man tittar sig i spegeln. Men när man har bikini eller något sont så kan någon komentera det eller stirra konstigt så det är det jobbiga! Men hellre ett jättefint R än en korsett! För att mitt R är verkligen jätte snyggt, om man jämför med vissa andra.
Här bjuder jag på en före och en efter bild på min ryggrad till mina trogna & älskade läsare!



Så denna dagen har jag firat med kanelbullar och kollat på film.
Mamma satte igång förortsungar så kunde jag bara inte motstå, tycker den filmen är så bra. Så jag fasnade framför tv´n jag med (:  Sen har jag även en sak till som jag firar idag för att om typ 2 månader så ska jag nog få en ny säng? :] För att när syrran fyllde 18 fick hon 3000:- på IKEA att handla säng för. Så jag ska kolla på sängar och sont redan nu. Jag fyller ju 18 fredagen den 15 maj så ska jag nog köpa sängen söndagen den 17 maj! ;) PUSS på det!!!! :*

Till något helt annat.. Ska nog gå och lägga mig tidigt idag med för att mår fortfarande inte helt 100. Igår så kollade jag på vänner så hade jag precis somnat men då drömde jag att jag var på någon nyårsfest så vakna jag av att jag skaka i hela kroppen av att jag råka gå för nära en raket också drömde jag om en annan sak som vi inte behöver ta upp här men det var riktigt hemskt :(
PUSS :*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0